יום ראשון, 14 בדצמבר 2008

Bringing Learning to Life

נכתב ע"י אקרמן חנן
רשומה זו עוסקת במאמר:
Miracle or Menace: Teaching and Learning with Laptop Computers in the Classroom.
מטרת המחקר במאמר הייתה לבחון שיטות הוראה, שיעורים נלמדים וביצועי תלמידים בכיתת קורס לפסיכולוגיה שאליה מנסים להחדיר עבודה בעזרת מחשבים ניידים, באקדמיה הצבאית של ווסט פוניט.
המטרה בהחדרת המחשבים לכיתה היו שיפור ביצועי התלמידים, שיפור איכויות הלמידה ושיפור בגישת התלמידים בוסט פוינט אל שיעורי הפסיכולוגיה.
מחקר זה בוצע על 10 מורים לפסיכולוגיה שלימדו 527 תלמידי שנה א ב 30 שיעורים. במאמר מפורטת שיטת המדידה היערכות כיתות וחלוקת מורים וקבוצות הביקורת.
מסקנות מתוך ניסוי ראשון היו שעל ידי הכנסת מחשבים לשימוש התלמידים והמורים המורים דיוחו שיש להם למעשה כלים מגוונים יותר להכניס לכיתה ללמידה והוראה. המורים ניסו "להחיות את הלמידה" אחת הדרכים הייתה לתת לתלמידים להרגיש שהעקרונות הפסיכולוגיים שעליהם הם לומדים הם רלוונטים לגביהם. כל תלמיד נבחר לשיעור מסויים שבו היה עליו להרצות על עקרונן פסיכולוגי המעניין אותו או רלוונטי כלפיו. התלמיד היה צריך להכין מצגת שיתופית שכל תלמיד אחר יכול היה לגשת באופן מקוון אליה.
אחד הרעיונות במאמר היה שרשתות אלחוטיות צריכות להיות נגישות לא רק במגורי התלמידים או בספריה אלא גם בכיתה, כיוון שהמורה יכול להנחות את כל התלמידים יחדיו לגלוש איתו ברשת לאתר רלוונטי לחומר הלימוד, הרשת מלאה חומר אינטראקטיבי שיכול להחיות או להמחיש טוב יותר את הרעיונות והחומר הנלמד בכיתה. מוצגת גם במאמר דוגמא על שיעור שבו למדו התלמידים על קבוצות שנאה (אנטישמים, Ku Klux Klan ועוד) בזמן השיעור אחד התלמידים מצא את האתר tolarance.org הנוגע לתחום, המורה העביר אותו לכל התלמידים ולמורים האחרים שהעבירו אותו מיידית לתלמידיהם ואחת הבנות בכיתה גילתה מתוך מאגר הנתונים על קבוצות השנאה באתר שיש בשכונתה קבוצת שנאה אחת פעילה. זהו בהחלט עיקרון של "החייאת הלמידה" ההופך את הלמידה לרלוונטית - משפרת את העיניין והגישה שלהם לנושאים הנלמדים. תהליך זה לא היה יכול להתאפשר ללא יכולות הטכנולוגיות החדשות שהוכנסו לכיתה. נמצא שתלמידים שקיבלו את המחשבים והחלו להבין את היתרונות בשימוש בהם החלו גם בהפסקות לבדוק את דאול שלהם ולסיים מטלות מקוונות שיש עליהם להכין.
התלמידים שולהבו בשימוש במחשב בזמן הלמידה והדבר עודד אותם לבצע מחקרים באופן עצמאי לאור העובדה שיכלו הם לשתף ולהציג את החומר שהם חקרו לפני התלמידים האחרים.
כאן אני חייב לציין גם שבאופן אישי היכולת שלי להוסיף עוד מידע לבסיס המידע הגדול האנציקלופדיה האינטראקטיבית ויקיפדיה הלהיבה אותי נורא עד שהפכתי להיות אחד הכותבים באנציקלופדיה זו, למדתי את שיטת הכתיבה, את כללי הנימוס של עריכת ערכים של אנשים אחרים, ושיחקתי עם המערכת ב"ארגז החול" (המקום שבו כותבים חדשים יכולים להתאמן על כתיבה בויקיפדיה) עד שהרגשתי שאני יכול לצאת לויקיפדיה ולהוסיף ממאגר הידע שיש לי.
בהמשך המאמר אחד הרעיונות המוצגים היו מחקרים מהירים במהלך השיעור. וניתנת דוגמא יפה על שיעור בכיתת הפסיכולוגיה שבה נושא השיעור הוא חוסר שינה "sleep deprivation" המורה מטיל על אחד התלמידים למצוא את שיאן העולם המחזיק בחוסר שינה, על התלמיד השני את המשימה למצוא את התסמינים הפיזיולוגיים של חוסר בשינה או התסמינים הפסיכולוגיים. בתוך דקות ספורות יהיו למורה התשובות לנושאים אלה. שיטה כזאת מעודדת השתתפות אקטיבית ומחיה את הלמידה.
התלמידים יכולים "לגשת" לספריה מבלי לעזוב את הכיתה. הערה שלי: כנראה כיום בארה"ב חלק מהחומר הספרותי בספריות של המוסדות האקדמאיים מקוון.
המאמר גם משבח את היכולת של הכנסת סירטונים הממחישים את העקרונות הנלמדים. הסרטונים מלהיבים את התלמידים ומשאירים רושם רב יותר. מה שעוזר לתלמידים ל"תייג" את החומר הנלמד ברגש ובצורה כזאת לזכור טוב יותר את החומר הנלמד. אתן במקרה זה דוגמא מחיי ביית הספר. כאשר לימדתי על מערכת הנשימה בסופה של המערכת לימדתי על עישון. רציתי להדגים את כמות ה"זפת" הנמצאת ב 2 חבילות של סיגריות שאדם ממוצע יכול לעשן תוך מספר שבועות ולשם כך השתמשתי בסרטון שמופיע ב Youtube שבו נעשה ניסוי של מיצוי הזפת מ 400 סיגריות. הסרט בהחלט השאיר רושם ונזכר אצל התלמידים. אני בטוח שהשיעור הזה לא ישכח. ואלוי אף הצליח למנוע מחלק מהם לקחת חלק בעישון סיגריות.



בהמשך המאמר מוצגות שיטות לשימוש נכון במחשבים ניידים בכיתות. כמו: סילבוס דיגיטלי, הקרנת פתרונות של שיעורי הבית של התלמידים, שימוש בפרויקטים קבוצתיים שבהם התלמידים יכולים לערוך את המשימות באופן משותף.

תגובתה של ליז גורן למאמרון של חנן אקרמן:
תגובה לבלוג - Bringing Learning to Life התחברתי ל-2 משפטים שבעיני חשובים ומייצגים מאוד: 1. זהו בהחלט עיקרון של "החייאת הלמידה" ההופך את הלמידה לרלוונטית - משפרת את העניין והגישה שלהם לנושאים הנלמדים. תהליך זה לא היה יכול להתאפשר ללא יכולות הטכנולוגיות החדשות שהוכנסו לכיתה. 2. המאמר גם משבח את היכולת של הכנסת סרטונים הממחישים את העקרונות הנלמדים. הסרטונים מלהיבים את התלמידים ומשאירים רושם רב יותר. מה שעוזר לתלמידים ל"תייג" את החומר הנלמד ברגש ובצורה כזאת לזכור טוב יותר את החומר הנלמד. למידה רלוונטית, מגוונת וממחישה מעוררת אצל התלמידים מוטיבציה גבוהה יותר. מצאתי שהתלמידים החלשים ניגשים למשימות רבות יותר, מנסים ומצליחים. באופן כללי מאז כניסת המחשבים הניידים לכיתה גדלה המוטיבציה ללמידת מדעים, הנכונות בה התלמידים מבצעים את המשימות גבוהה מאוד!

אין תגובות: