יום שישי, 29 בינואר 2010

אורינות בעולם המתוקשב

תגובה על מאמר תקליק, תצליח – פרופ' שיזף רפאלי
" בשנים האחרונות גוברים הקולות הקוראים להרחיב את תפישת מושג האוריינות וצורות המדידה שלו ולהתאימן למציאות המשתנה. ההשקעות האדירות שנעשו בסגירת פערי אוריינות לקריאה וכתיבה של מילים תפסו את עינם של הפעילים בתחומי תרבות ומידע אחרים. ההצלחה של מבצעי ביעור הבערות מוצגת כסטנדרט שאליו שואפים חובבי הידע והכישורים מתחומים נושקים, והם שואפים שיכוסו גם תחומי אוריינות מעבר למילה המודפסת. נוצרו תנאים חדשים לקידמה וידע שאי אפשר להתעלם מהם יותר." מאת פרופ' שיזף רפאלי
מושג האוריינות הפך בזמן האחרון להיות פופולרי, ניסו אפילו להיכניס כשאלה נפרדת במבחניי בגרות לפיסיקה קטע ממאמר מדעי פופולרי ומניתוחו להבחין עד כמה יש לתלמידים אוריינות מדעית. אני מסקימה עם הדברים המופיעים במאמר כי בזמנינו אורינות בכלל ואוריינות מדעית בפרט לא יכולה להטבטא רק ביכולת להבין את החומר הכתוב ולהשתמש בספרים להרחבת ידע. אדם מודרני לא יכול לתפקד בתחומי המידע ללא שימוש באופציות מורחבות של אינטרנט כמקור ידע רחב המוצג בצורות מגוונות. נגישות של מידע חזותי הופך אותו למושך יותר ומגרה. באנטרנט פופיעים תוכנות שמאפשרות תרגום מהיר ויחסית איכותי לשפות שונות. קיימת אפשרות לעבודה משותפת אפילו של אנשים מרוחקים גאוגרפית.
העולם שלנו הופך להיות מצד אחד רחב יותר ומצד שני יותר קטן.
יחד עם זאת ברור שגם האוריינות קלאסית הנגרמת מיכולת לקרוא ולכתוב לא מאבדת את חשיבותה אלא מרחיבה את גבולותיה לתחומים נוספים.

אין תגובות: