יום שני, 15 בדצמבר 2008

הכיתה בביה"ס העתידי – האפשרויות לשינוי והאילוצים

השימוש באמצעים הטכנולוגיים, לו אנו עדים בעשור האחרון, אינו סוף פסוק. ללא כל ספק, תביא ההתקדמות הטכנולוגית לשינויים בכלים הטכנולוגיים, למיומנויות הנדרשות מהמורה ומהתלמיד ובעקבותיהם גם לשינוי בדמות המורה, בדרכי הוראתו ובתפיסת יחסי מורה-תלמיד. שינויים אלה אינם שינויים קוסמטיים בלבד: המורה ידרש להשקעה רבה יותר (ובניגוד לתפיסת מתנגדי הטכנולוגיה בחינוך, אף תגביר את הקשר מורה-תלמיד ותעביר אותו לפסים אישיים יותר...).

המורה כיום אינו נידרש להכרה אישית של התלמיד: יחסי מורה-תלמיד מתחילים ומסתיימים בכתה בה התלמיד מהווה 1 חלקי 40 מתשומת הלב של המורה. בדיקת רמת הבנת החומר ויישומו בשיעור בן 45 דקות ברוטו והקניית חומר לכתה מסתכמת, במקרה הטוב, במספר שניות לתלמיד בודד.
כמורה אשר משתמש באמצעים מתוקשבים להוראה זה כעשור, הבחנתי לא אחת בתגובות תמיהה של עמיתים: הצורך בהשקעת זמן פרטי, מעבר לשעות העבודה, במענה לשאלות תלמידים בפורום או במתן משוב לתלמידים על עבודתם בדו"אל ובדיקה של תיקוני העבודות ניראה למורים רבים מוזר ("הרי לא תקבל על זה תשלום")

אין ספק כי בחטיבה העליונה, במירוץ מול בחינות הבגרות (המהוות כידוע תעודת כניסה לאוניברסיטה), הזמן ל"משחקים" בשיטות הוראה אלטרנטיביות המסתמכות על אמצעי הוראה טכנולוגיים-מתקדמים מצומצם בהרבה מאשר בחטיבת הביניים. יחד עם זאת, כמורה המגיש שנים רבות לבגרות בשני מקצועות (ביולוגיה וביוטכנולוגיה) הבחנתי כי השימוש בטכנולוגיה איפשר העלאת איכות ההוראה והלמידה.
היכולת לשלב סרטונים, אנימציות, תמונות וקבצי קול במהלך השיעור או בשעורי הבית הופך את הלמידה לאטרקטיבית יותר לתלמיד ומגרה את החשיבה הרבה יותר מהמורה הצמוד ללוח ולגיר.
אין ספק כי האמצעים הטכנולוגיים בהם אנו משתמשים כיום יעברו עוד אבולוציה רבה: את המחשב השולחני יחליף המחשב הנייד ואותו יחליף מחשב המחברת שיוחלף על ידי מחשב כף היד שבתורו יוחלף על ידי אמצעי טכנולוגי עתידי עלום. מה שבטוח הוא שמכשירים עתידיים אלו יהיו נוחים יותר לשימוש למורה ולתלמיד ויהפכו את ההוראה לפשוטה יותר ויהוו חלק אינטגראלי בשיטות ההוראה העתידיות.
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לא כל מורה יכול ומוכן להשקיע זמן רב בהכשרה ובפינוי זמן אישי לטובת שיטות הוראה כאלה: השינוי יחייב העלאת שכר המורים, דבר אשר ימשוך כח אדם צעיר למערכת - דבר אשר יגרום להיזון חוזר חיובי במשוואת הטכנולוגיה-הוראה.

2 תגובות:

קהילה מקצועית כתו"ם אמר/ה...

תגובה לבלוג – הכיתה בביה"ס העתידי – האפשרויות לשינוי ואילוצים
התחברתי לכל מילה ומילה מהנכתב בבלוג על ידי בועז.
גם אני מסכימה שהשינוי כבר כאן ומאפשר אינטראקציה רבה ומשמעותית יותר עם התלמידים.
גם אליי מכוונת הרמת גבה על שעות ההשקעה הרבות. גם אני שומעת מורים רבים אשר אינם מבינים את השינוי שעושה הוראה מתוקשבת ורק מסתכלים על השקעה נוספת, אותה אינם מוכנים לתת.
למרות הכל, הוראה מתוקשבת מכוונת את התלמידים לחשיבה גבוהה וביקורתית יותר, למתן תשובות מגוונות בזמן אמת, להוראה מגוונת וממחישה.

נכתב ע"י ליז גורן

לירן אמר/ה...

תגובה לבלוג - "הכיתה בביה"ס העתידי – האפשרויות לשינוי ואילוצים"
אין ספק שהשינוי כבר כאן. ואין ספק, שכדי לחולל שינוי,יש צורך לשנות קודם את שיטות ההוראה ולייצור שיטות הוראה חדשות (על-פי מאמרו של אמיר תיבון, המצטט את פרופ' גבי סלומון). אני אכן מסכימה עם ליז, שהוראה מתוקשבת מכוונת את התלמידים לחשיבה גבוהה וביקורתית יותר, למתן תשובות מגוונות בזמן אמת, להוראה מגוונת וממחישה, אך כדי להגיע לתוצרים הללו אצל תלמידים ומורים יש צורך קודם כל בשינוי שיטות הלמידה על מנת להתאימן ללמידה מתוקשבת ואין לי שום ספק שבעקבות זאת, המורים יצטרכו להשקיע יותר מזמנם. כדי להגיע לתוצאות בשטח, מערכת החינוך חייבת להתאים את עצמה לכך.

נכתב על-ידי לירן נגר