יום רביעי, 17 בדצמבר 2008

ויקי- כולם ביחד וכל אחד לחוד

סביבת הויקי מאפשרת עבודה של מספר משתמשים כך שניתן ליצור תוצר אחד משותף תוך שיתוף פעולה. סביבה אינטרנטית זו באה במקום ה"לימוד בחברותא", שגם בו יש שיתוף במשאבי למידה ויצירה של תוצר למידה משותף. כל משתתף יכול לבצע את חלקו בזמן הנוח לו. בסביבה זו ניתן לעקוב אחר התרומה האישית של כל משתתף לתוצר המשותף.
המאמר "ויקי ממ"ן: מטלה שיתופית בסביבת Wiki" מציג מחקר שנערך בקרב 34 סטודנטים הלומדים באוניברסיטה הפתוחה.אחת ממטרות המחקר היתה להעריך את הויקי ככלי למידה.לבדיקת מטרה זו שאלו החוקרים: האם הסטודנטים פיתחו יחס חיובי לכלי ולתהליך העבודה המיוחד הכולל פרסום תוצר למידה בלתי גמור, חשיפתו לביקורת ומשוב עמיתים ועריכת תוצרי אחרים?
נתוני המחקר, בזמן כתיבת המאמר, היו ראשוניים ונכתבו בעיצומו של הסמסטר, בזמן שהמשימה בוצעה בהיקף חלקי בלבד.
הממצאים בפועל לגבי שאלה זו הם:
· ב 48% מהמקרים התקיימה למידה שיתופית
· רוב הסטודנטים השתתפו באופן סמוי, לא תרמו לתוצר אך נתרמו ממנו
· שיתוף הפעולה בין עורכי המשימה נמוך יחסית
· נמצא קשר ישיר בין התערבות המנחה לבין הלמידה השיתופית

אני מלמדת בכתה ח' כתום מדעים ומשתמשת בויקי כמחברת למידה. ה"מחברת" מחולקת ל- 3 חוצצים: משימות, סיכומי שיעור ופעילות מעבדה.
העבודה נעשית בשלוש רמות:
א. משימות: הכנת משימות על פי הנחיות, כולל דוחות מעבדה
ב. בשיעורי הקנייה: סיכום שיעור אחיד הנכתב על ידי תורן כתתי, כל אחד מתלמידי הכתה שומר את הסיכום וצריך להוסיף לו "ערך מוסף" משלו (תובנה, שאלה, קישור למיידע נוסף וכו')
ג. מסמכים משותפים המסכמים נושאים

מסקנות הביניים שלי לשימוש ב"מחברת":
א. משימות ברמה א' התלמידים מבצעים תוך "קיטורים": התוצרים חשופים למורה כל הזמן, ( גילוי שהפתיע אותי כי רוב הילדים נמצאים און- ליין כל הזמן והביצועים שלהם חשופים כל הזמן: צ'ט, משחקים, I.C.Q) ידוע זמן הביצוע, קל למורה להשוות בין תוצרים שונים, התוצרים חשופים לביקורת והערכה מצד עמיתים ומורים נוספים.
ב. קיים קושי גדול לתלמידים בכל רמות החשיבה להוספת "ערך מוסף" משלהם הן ברמת החשיבה והן ברמת הניסוח. אצל תלמידים בעלי הישגים נמוכים הקושי גדול יותר.
ג. במסמכים המשותפים מעטים מעיזים לתרום, והתורמים הם בעלי ההישגים הטובים יותר, התלמידים לא מתערבים זה לזה בתוכן.
ד. הערות מכוונות שלי הניתנות בזמן אמת מעודדות עשייה,
ה. כניסת מנהלת בי"ס ל"מחברת" עוררה עשייה יעילה יותר ורצון לעשייה נוספת.

בעיניי עבודה בסביבת הויקי, הידידותית והקלה להפעלה, היא דרך טובה לעבודה עם תלמידים, המאפשרת הערכה חלופית יעילה על דרכי עבודה וביצוע תוך פיתוח לומד עצמאי תורם ונתרם מעצם העשייה. יש ללמד ולאמן את התלמידים לשימוש בסביבה זו כדי להפחית חששות מביצוע.
מתכנן הלמידה צריך להקפיד לאפשר הזדמנות לכל תלמיד לבטא את הבנתו וכן לאפשר למתכנן לזהות ולהעריך את התרומה הייחודית של כל משתתף לתוצר המשותף.

תגובה 1:

זהבה אפל אמר/ה...

הי יפית
הדברים שהעלית בקטע מוצאים את ביטויים במחקרים רבים הנעשים היום על סביביות ויקי, למשל התופעה שתלמידים נמנעים מלתקן או להוסיף פריטים לטקסט שנכתב ע"י תלמידים אחרים ומעדיפים להשתמש באזור ה"שיחה" כדי להוסיף את הערותיהם.
גם הקושי שאת מציינת בתחום הרפלקציה הוא קושי מוכר במחקר. מאחר ואת מתארת נוהל קבוע של סיכום שיעור אחיד שכל אחד צריך לפתח באופן עצמאי,נראה לי שהרשת יכולה להציע "פיגום" טבעי לנושא זה, כי תלמידים יכולים לחפש באופן עצמאי תמונות ומידע המתקשרים לנושא ולהציג אותם באופן ייחודי דבר שיתן מענה גם לסגנונות למידה שונים שלערכתי עדיין חסר בצורת הלמידה הזו.