יום שבת, 3 בינואר 2009

מטלה שיתופית בסביבת ויקי

במאמר העוסק בסביבית ויקי נכתב :
"אחת הגישות המרכזיות הנידונות בהקשר של למידה בסביבת תקשורת היא גישת הלמידה השיתופית המכירה בחשיבותה של הלמידה בחברותא , השיתוף במשאבי למידה וביצירה המשותפת של תוצרי הלמידה.
בניית מטלה שיתופית מתוקשבת דורשת ממתכנן ההוראה ליצור מטלה כזו שתאפשר לכל סטודנט את ההזדמנות לבטא את הבנתו בנושא וכן אפשרות אופרטיבית לזהות ולהעריך את התרומה הייחודית של כל
סטודנט וסטודנט לתוצר המשותף."
כמורים בכלל וכמורים בכיתה כתומה בפרט אנו יודעים כמה חשובה הלמידה בחברותא להעשרת כל אחד מהתלמידים ובהכרח להעשרת התוצר הסופי, הקושי בו אנו נתקלים תמיד הוא מהי מידת התרומה והעשייה של כל אחד מחברי הקבוצה וכיצד להעריך כל אחד מהתלמידים בנפרד על סמך מה שעשה ותרם.
סביבת הויקי מאפשרת לנו מעקב תמידי על כל אחד בכל שלב של העשייה, דבר שלא קיים בעבודה ללא מחשב למשל.
" סביבת הויקי מתאימה למשימה מסוג זה :
א. זוהי סביבה בה כל המשתתפים עובדים על יצירה משותפת, טקסט משותף, תוצר אחד, שהוא תוצאה של עבודה משותפת.
ב. בסביבת ויקי ניתן לעקוב אחר התרומה האישית של כל משתתף לתוצר המשותף."
נגמרו "הטרמפים" ו"הטרמפיסטים" כל אחד חייב לתרום את חלקו ואינו יכול לקבל הערכה או ציון על דברים שלא עשה, חסל סדר תסכול של תלמידים שעושים הכל לבד ומציינים בסוף את השם של כולם.
אנו רואות בסביבת הויקי מקום מצוין לעבודה שיתופית אמיתית, פתרון נהדר לכל הלבטים, הבעיות ונסיונות הפתרון הכושלים שעמדו לפנינו עד כה.
המורות המאושרות
רותי רוזנטל ואיילת מלמד
חט"ב גוונים ראש העין

3 תגובות:

פנינה אמר/ה...

למרות שעדיין לא השתמשתי בסביבת הויקי בכיתה, אני מתרשמת מהיכולת של הרעיון לפתח עבודה שיתופית, אשר כל אחד מחברי הקבוצה יכול לתרום לפי יכולתו וכישוריו, ויחד עם זאת, ניתן תמיד לדעת מהו חלקו האמיתי ותרומתו.
צריך אולי לחשוב על איזו דיפרנציאציה במדידה ובהערכת התרומה האישית של כל אחד.

שפרה סטרוסקי אמר/ה...

רותי ואיילת יקרות,

איזה יופי וכמה נכון.


יישר כוח!!!

בהערכה חמה חמה,

שפרה

אנונימי אמר/ה...

בתגובה למאמר העוסק בסביבת ויקי, הסכימו רותי ואיילת עם הנאמר כי עבודה בסביבת תקשורת ממוחשבת תורמת ליצירה משותפת ומתוך יצירה זו צומחים יתרונות כגון עבודה של כל תלמיד וכן תוצר משותף. למרות שישנם יתרונות לסביבת עבודה ממוחשבת, ברצוני להתייחס לשתי הנקודות שהועלו ולהעלות בעצמי נקודה למחשבה בהתייחס אליהן:
1. סביבת ויקי היא אמנם סביבה בה כולם משתתפים וכולם יכולים לתרום לה ואף צריכים לתרום לה על מנת להגיע לתוצר מוגמר, סופי ושלם השייך לכולם, אולם מי ערב לכך שאכן כל תלמיד יעשה זאת? הרי לומר "סביבת הויקי מאפשרת לנו מעקב תמידי על כל אחד בכל שלב של העשייה, דבר שלא קיים בעבודה ללא מחשב למשל" הוא לא מוחלט. כשם כשבעבודה עם עט ומחברת תלמידים יכולים להיפגש אחרי הצהריים ולעשות את שיעורי הבית יחד, ותשובותיהם יהיו זהות במחברת, אותו דבר ניתן לעשות גם מול מחשב. אין מניעה ששני תלמידים, שאחד מהם חלש יותר בתחום הנלמד, יישבו יחד אחר הצהריים מול מחשבו של אחד מהם ויבצעו בשיתוף את המוטל עליהם. איני אומר שכך זה תמיד, אך אנו צריכים להיות מציאותיים ולדעת כי אין לנו שום דרך לפקח על התמידים בעניין עבודה עצמאית (לצורך העניין הם יכולים לבצע מטלה זו בשיתוף על ידי הטלפון, לדוגמא). כאשר אנו מדברים על עבודה בכיתות אזי ברור שהעבודה המשותפת קשה יותר, אך כשם שאנו מתקלים כיום בהעתקות- נוכל להיתקל בהן גם בעתיד.
2. הנקודה השנייה מתייחסת לראשונה וממשיכה אותה- "בסביבת ויקי ניתן לעקוב אחר התרומה האישית של כל משתתף לתוצר המשותף."נגמרו "הטרמפים" ו"הטרמפיסטים" כל אחד חייב לתרום את חלקו ואינו יכול לקבל הערכה או ציון על דברים שלא עשה, חסל סדר תסכול של תלמידים שעושים הכל לבד ומציינים בסוף את השם של כולם"- ההערה הקודמת שלי מתייחסת גם להערה כאן, על אי היכולת שלנו לבקר באופן וודאי על תהליך העבודה של התלמידים.