יום חמישי, 8 בינואר 2009

שינוי הסביבה הלימודית - מציאות או אוטופיה

מאת: אורנה הינדי, מירב איציקסון ומריאלה אלקין - חט"ב גוונים
תגובה למאמר -
הכיתה בביה"ס העתידי – האפשרויות לשינוי והאילוצים
תיאור הסוגיה
שנות ה-2000 – כאשר בוחנים דגמים עתידיים של בתי ספר לא ניתן התעלם מהתהליכים המתחוללים בכיתה. לא ניתן לעצב בי"ס מסוג אחר ולהתעלם מהצורך לשנות את מבנה והשיטות בכיתות. לא מספיק להתייחס למעבדת מחשבים משוכללת בביה"ס אלה יש לתת את הדעת על תהליכי הלמידה המתחוללים בכיתה.

נושא מארגן: לחולל שינוי
אם רוצים לחולל שינוי
מידע מקצועי מתוך המאמר המתייחס לסוגיה

חיובי
- ניתן לעצב את התלמידים מיסודי ועד חט"ב
- פחות הצפה לימודית.
- התאמה לגיל.
- סקרנות טבעית עדין קיימת.
- בתיכון צריך להכין לאוניברסיטה.
- המורים יהפכו למנהלי מידע ולמנחים.
שלילי
- לחולל שינוי מדיני בביה"ס - בעיה תקציבית.
- הכשרת מורים לנושא – לוקח זמן – שינוי בגישת המורה.
- המורים הופכים להיות פחות סמכותיים ופחות מרצים בפני הכיתה.


דוגמאות תומכות מהשדה –
1. תלמידים המתקשים בכתיבה בשל קושי בהתארגנות, דיסגרפיה, או בשל קושי רגשי – המחשב הפך להיות כלי ידידותי עבורם – נוח להם להקליד במקשים ולא להתאמץ ולפתוח מחברת ולכתוב. (במיוחד בשעת המבחן – תלמיד כזה יהיה פנוי בפתרון המבחן ולא בפרטים הטכניים של הכתיבה).
2. בלמידה שיתופית לדוגמה התייחסות לספר קריאה, שהתלמידים מתבקשים להמליץ על ספרים שקראו – ואחרים אמורים להגיב על דברי חבריהם – אמצעי זה יסייע לאותם תלמידים בקריאת הספר והבנתו ויוביל אותם לחשיבה ולצורך להגיב לדברי חברים.
נקיטת עמדה – עמדה אישית
שילוב הטכנולוגיות בחט"ב יוביל שינוי מהפכני שידרוש 3-4 נים של הכשרת המורים, שייצור גם סביבה לימודית תומכת בשונות של התלמידים ובדרך התקדמותם. כמובן נדרש הצורך בתקציבים חורגים, בנכונות של המורים, יש להתייחס ברצינות לזמן מורה שצריך להשקיע שעות רבות מעבר לעבודה אינטנסיבית הנדרשת ממנו.
- יש לבחון את יעילות השינוי בהצלחת התלמידים.

4 תגובות:

anat aharon אמר/ה...

לדעתנו,כותבות המאמר הנ"ל צודקות.
השימוש במחשב הנו בעל יתרונות רבים, כאשר מתגברים על הקשיים הטכניים של התלמידים ושל המערכת.
כל אופן הלמידה משתנה כי המחשב מאלץ את התלמיד להיות תלמיד פעיל, חוקר, חושב.

התגובה נכתבה ע"י אסתר ימזקי וענת אהרון.

maly אמר/ה...

המאמר מתאר את הרצון ואת הצורך בשילוב העולם המתוקשב בעולם הבית ספרי ביחד עם קבלת השינויים הרבים הכרוכים בכך. צריך לזכור שאין די בכך שהמחשב יהפך לכלי שימושי במשימות כאלה ואחרות אלה נדרשת התארגנות לוגיסטית ומערכתית. את היתרונות והחסרונות צריך לפרוס בצורה יותר מפורטת וספציפית. השילוב וההסתייעות בעולם המתוקשב צריך לתת ערך מוסף למשימה ולעבודה הקבוצתית.

התגובה נכתבה על ידי: דאול הניה וכהן-חולי מלי

פנינה אמר/ה...

אכן, בכדי שניתן יהיה למקסם את היתרונות בשימוש במחשב, יש צורך לחולל שינוי. צריך לנצל את המשאב הטכנולוגי האדיר לא רק כמקור מידע, אלא, ככלי המשמש למחקר, באמצעות משימות מורכבות שנמדדות במהלך כל תהליך העבודה, ולא רק כתוצר סופי.

שפרה סטרוסקי מנהלת חט"ב גוונים ראש העין אמר/ה...

מריאלה, אורנה ומירב היקרות

יישר כוח נהינתי לקרוא.

איזו גאווה אמיתית!

שלכן,

שפרה סטרוסקי