במאמר "תרבות ה- copy paste של מערכת החינוך" הוצג כי על מנת להצליח ולקדם הישגים באמצעות הטכנולוגיה יש לשנות מהיסוד גם את אופן הלימוד ובמיוחד את אופן מדידת ההישגים.
במאמרון זה הייתי רוצה להראות אספקטים וכיוונים נוספים שיש לבחון על מנת להגיע לאותה מסקנה.
עולם הטכנולוגיה הביא למערכת החינוך, למורים ולתלמידים אוסף של כלים ואפשרויות שלא היו זמינות קודם לכן. לדוגמא כמה תחומים בהם כלי הטכנולוגיה עוזרים:
1) אינטראקטיביות אישית - עבודה באמצעות המחשב מאפשרת לתלמיד לקבל אינטראקציה המותאמת לו אישית בזמן העבודה בכיתה. כמובן שללא כלי זה המורה הינו גורם האינטראקציה הכמעט יחיד בכיתה. וכמובן שהמורה אינו יכול להקדיש לכל תלמיד זמן אישי.
2) הפצת מידע: הטכנולוגיה מאפשרת העברת חומר לימודי באופן מהיר, יעיל ואמין בלי תירוצי הכלב אכל לי את המחברת.
3) המחשה גרפית - ידוע כי אצל ילדים רבים אופן המחשה מילולי בלבד אינו מספק. המחשב מאפשר יכולות המחשה רבות שלא היו אפשריות בעבר.
דוגמאות אלו מראות אספקטים שונים שיש לשימוש בטכנולוגיה ככלי לעזרה והעלאת רמת הלימוד והידע של התלמידים.
בנוסף יש לבחון אספקטים אלו מכיוונים שונים כלומר לא רק כתרומה לשיפור הישגים לימודיים.
לדוגמא יש לבחון את תרומתה של הטכנולוגיה ככלי לנוחות המורה, העלאת שיתוף מידע וידע בין מורים ויכולתם לעבוד כצוות, שיוויון רמה לימודית בין כיתות, הקטנת פערים בין תלמידים חלשים וחזקים וכו'.
לסיכום הנני מסכימה עם האימרה מהמאמר הנ"ל כי יש לשנות ולהתאים את שיטות הלימוד, אך כאמור לדעתי יש לבחון אספקטים אלו ואחרים נוספים מבחינת תרומתם ויעליתם על מנת להגיע למסקנה כיצד לשנות ומה לשנות בהתאמת מערכת החינוך לשימוש בכלים אלו.
3 תגובות:
העליתן אספקטים שנראים לנו מעניינים וחשובים ביותר.כדי להצליח ליישם את מה שהצעתן, הדבר החשוב לדעתנו, כיום, הוא להשקיע בהכשרת המורים.
כלומר, ללמד את המורים איך ללמד את התלמידים באמצעות הטכנולוגיה האדירה והעשירה.
מורים רבים כיום נדרשים לשעות רבות כדי להכין שיעורים מקוונים. הנושא הטכנולוגי, שימושי המחשב והאינטרנט לא טבעיים ולא פשוטים למורים כמו לתלמידים.
"התלמידים נולדו עם המחשב.."
אין כיום (עדיין) הלימה בין הפוטנציאל של עבודת התלמידים במחשב, ב'רשת' והנגישות שלהם למחשב - לבין יכולת המורה להשתמש במחשב כדי לקדם יכולות לימודיות וחינוכיות ותהליכי למידה בכיתה.
לצערנו, אין לנו הצעות לפתרון , כי הדבר כרוך בהשקעה רבה של זמן, ומשאבים שלא נראה שמשרד החינוך מתכוון להשקיע בעתיד הקרוב.
שכחנו לציין מי הכותבות תגובה למאמרון של סיגלית סמדר וכרמלה:
מאת: דגנית שפיר ואביבה אברהם - תבונה ורגישות.
הכשרת המורים ושינוי בתוכנית הלימודים, והקצאת שעות הוראה פייר כיתה יועילו במובן להשגת שינוי רצוי בשימוש במחשב שישמש ללמידה וחזרה והרחבת ידיעות התליד וביסוסן בתחום הדציפלינות השונות (לא רק למשלוח מסרונים בין התלמידים) או ברוב המקרים לשימוש בשיטת העתק הדבק אליה הורגלו כפי שנקראת "תרבות ה-copy paste
אי אפשר להתבסס רק על עבודת התלמיד מהבית יש לקיים שיעורים בכיתה שתלמידים יונחו ויודרכו ע"י המורה המיומן, הערכת העבודה במקרה זה צריכה להתבסס על מכוון שהוצג לפני התלמיד כך שידע מה הדגשים הנבדקים בעבודתו בשיעור מקוונן.
לסיכום יש עוד הרבה מה לשנות אך חשוב לדעת שהשינוי המיוחל תלוי בנחישות המורים ,וברצונו להפנים את הטכנולוגיות החדשות והשימוש בהן.
הוסף רשומת תגובה