יום ראשון, 17 במאי 2009

חינוך ממוחשב מותאם/ יפה אביטל ושני נעים

מאמרון המתבסס על הכתבה "תרבות ה- copy-paste"/ פרופ' סלומון

השימוש בטכנולוגיה ובמחשב מהווים חלק בלתי נפרד מחיינו. מערכת החינוך משלבת שימוש במחשב במהלך תהליך הלמידה. תלמידי כתו"ם משתמשים במחשב ברב השיעורים הן במשימות לימודיות מתוקשבות והן במשימות ממוחשבות. שאר תלמדי בתי הספר נעזרים במחשב במהלך ביצוע משימות לימודיות ומתוקשבות (לדוגמא, ימים מקוונים).
עם זאת, עולה השאלה האם השימוש במחשב אכן תורם לתלמידים, מקדמם מבחינה לימודית ואישית, וכן האם במהלך תהליך הלמידה באמצעות מחשב מפיקים התלמידים ואנשי ההוראה את המירב מהטכנולוגיה הזמינה עבורם?

פרופ' סלומון (2007) מדווח במאמרו כי לא נמצא קשר בין השקעה בטכנולוגיה לבין עליה בהישגים לימודיים. לפיו השימוש בטכנולוגיה מוטעה ואינו מצליח לשנות את פני החינוך. פרופ' סלומון מדגיש כי המחשב והאינטרנט מהווים כלים לעריכת מחקרים ולא רק לצורך "העתק-הדבק" הנפוץ כיום. כאשר נשכיל לחקור, לאסוף מידע ממקורות שונים, לסכמם בצורת טבלאות, תרשימים או לצורך הגדרת מושגים, ובד-בבד נדע לשלב במחקרינו כלים כדוגמת משחקים אסטרטגיים שסוחפים רבים, פרסום ברבים ועוד, הלמידה תהיה מעניינת, מאתגרת ומרתקת לכולם.
בתהליך הלמידה נחשפים תלמידנו לשימוש רב במחשב - הם קוראים מקורות מידע רבים, מרחיבים אופקים ולעיתים אף אובדים בעושר המידע. לרב במשימותיהם הם נדרשים לאתר מידע ולסכם ולעבד את המידע שקראו. לצערנו לרב תשובותיהם כתובות היטב הואיל והועתקו מילה במילה מאתרים שונים, וכן ניתן להיתקל באותה תשובה שוב ושוב.
אך לא כל המשימות דורשות מהתלמידים לסכם. ישנן משימות הדורשות מהם לחקור ולהביע דעתם בעקבות הידע שרכשו. משימות אלה מאפיינות את המשימות בימים המקוונים במקצועות השונים, בהם התלמידים חוקרים לעומק נושא מסויים, כגון: מניעת עישון, מים.
לסיכום, הטכנולוגיה מהווה כלי עזר חשוב וחיוני בתהליך הלמידה אך עלינו להשתמש בו בתבונה. חשוב להקנות לתלמידים הרגלי שימוש נכונים במחשב כדוגמת איסוף מידע ומחקר אישי ולשם כך מומלץ להשתמש בכלים מגוונים (משחקים, תוכנות ועוד).

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יופי!

cohava benshoshan אמר/ה...

תרבות הCOPY-PASTE אנו חושבת שכבר הובן ששימוש במחשב לא מיועד למטרה זו בעיקרו,ובאמת ה-"חינוך ממוחשב מותאם"
אנחנו מברכות על השימוש במדיה זו כצמד מורות לצרפתית המשתלמות גם בכתו"ם וגם במקצוע שפה ותרבות צרפת, מטרת ההשתלמויות הינה בין היתר חשיפת המורות לתכנים, מערכי שיעור מתוקשבים וחומרים שונים המופקים ע"י קבוצת המורים מחוז דרום (גם בשאר המוחזות קיימת אותה מתכונת הכשרה ופעילות) המסייעים בבניית התוצר הסופי "מותאם" המגיע לתלמיד.הפורום אליו אנו משתייכות ואתר המפמרי"ת מאפשר זרימת מידע שוטף, שלטעמנו משדרג מאוד את ההוראה במקצוע,החומרים מועברים לאחר עיבוד לתלמיד הן באמצעות האתר הבית-ספרי ע"י המורות,התלמיד מרגיש יותר מקושר ומחובר לחומר הנלמד,מרגיש את ההשקעה מצד המורה. כמו כן הוא מפתח ומרחיב את נושא תרבות צרפת, מזמן בפני התלמיד את האתרים השונים להעמקה ולמידה בנושא. אנחנו מרגישות "על המפה", כמובן עם הרבה נכונות וסבלנות והשקעת זמן, עלי לציין שאנו לא המורות היחידות בבית ספרנו המעודדות את הלמידה השיתופית בכלל ואת הלמידה מרחוק בפרט,אין ספק שהתלמיד יוצא נשכר מהעושר שהמדיה מציגה.
כותבות DOR & COHAVBS