יום ראשון, 31 בינואר 2010

"תרבות ה-Copy-paste של מערכת החינוך" פרופ' גבי סלומון


סיכום המאמר- תרבות הcopy paste שלמערכת החינוך/ פרופ' גבי סלומון


לפי דעתו של פרופ' גבי סלומון המחשב לא מועיל כמו שחשבו בעבר מכיוון שבמקום ללמד עם המחשב ולחקור איתו כפי שבאמת היו אמורים לעשות. היום התלמידים פשוט מעתיקים מידע ולא לומדים לחקור. ישנן כמה סיבות שגורמות לכך שהתלמידים מעתיקים ומדביקים מידע.

קודם כל אין שינויים בציונים עפ"י מושגי ההצלחה הרגילים.

אופן השימוש של המורים במחשב אינו כ"כ מוצלח.

אין התאמה של מערכת החינוך לעולם האינטרנט והמחשבים."זה אבסורדי ללמד לפי שיטות ההוראה של המאה ה-19 מצד אחד, ולהשתמש בכלים של המאה ה-21." טוען פרופ' סלומון. אם רוצים להשתמש בכלים חדשים חייבים לשנות גם את שיטות ההוראה לדעתו. הוא טוען שהיום המטרה היא לשנן, ולכן מספיקים מחברת ועט.

רק כשהמטרה תשתנה השימוש בכלי הזה תבוא לידי ביטוי ותהיה יעילה כנדרש.


הוא מדגים את דעתו בהתבסס על שני תחומי דעת:

1. היסטוריה - במקום לבקש לסכם על המהפכה הצרפתית כדאי לתת להם לחפש כמה מהפכות חשובות בהיסטוריה ולהגדיר מהפכה כשלב 1, בשלב הבא להשוות להפיכה צבאית או מלחמת אזרחים בטבלה או בתרשים זרימה. אפשר אפילו להכין משחק שמדמה מהפכה.

2. מתמטיקה- יש מבחן בגאומטריה


מה שחשוב לדעתו זה להפסיק את הנוחות של שני הצדדים. המורים שעושים את כל העבודה מצד אחד והתלמידים מצד שני שנהנים רק לרשום את הנקודות החשובות מבלי שהם עושים מעבר לכך. רק כאשר התלמידים יפשילו שרוולים יקרה שינוי אמיתי במערכת כי המורים יבינו את החשיבות של הדרישה.


סיכום של אסתר דווראשוילי ומרינה טורפיאלי



3 תגובות:

עמוס גואז אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
עמוס גואז אמר/ה...

מסכים בהחלט עם הקביעה כי השימוש בכלי העתק-הדבק הפך למכה, אך את האשמה יש להטיל אך וק על מורים. כאשר מטלה מרוכזת בהכוונה "חפש במקורות מידע" מה הוא מצפה לקבל? יש היום לא מעט כלים המאפשרים למורה מצד אחד לבדוק האם בוצעה העתקה (זרקו משפט מהעבודה בגוגל ובדקו מה קיבלתם..) ומצד שני לאפשר יצירתיות מחשבתית לתלמידים (סרטונים, סימולציות ועוד..)

Irena אמר/ה...

There is no doubt that new tools require new approach to education. However, those who are working in the field know that this is precisely what's going on now. I am positive that mew methods will be developed. It is preposterous to expect it to happen overnight or without cuts and bruises.